×
Klantenservice

Bereikbaar:
Maandag t / m vrijdag:
8.30-17.00 uur

Bel 0228-511211 Chat met ons Mail ons WhatsApp ons
VerzekerVoordelig maakt gebruik van cookies voor analysedoeleinden. Meer informatie vind u hier.

Door op "Accepteren" te klikken of gebuik te maken van onze website stemt u automatisch in met ons cookiebeleid.
Navigatie Link overslaanHome » Nieuws » VerzekerVoordelig.nl in de media: 7 vragen aan onze directeur

VerzekerVoordelig.nl in de media: 7 vragen aan onze directeur

zaterdag 18 november 2017 - door Klaas Kroezen sr.

VerzekerVoordelig.nl in de media: 7 vragen aan onze directeurIn het november nummer van VVP, een tijdschrift voor financieel adviseurs, verscheen een interview met onze directeur Klaas Kroezen. Het onderwerp van het interview is digitale transformatie. Het interview kunt u hieronder terugvinden.

1. Wat is de grootste ICT-innovatie geweest in jouw advieskantoor?

Met een op internet gekocht, simpel programmaatje WebPro, heb ik zelf in 2000 de eerste website ‘VerzekerVoordelig. nl’ gebouwd. Dit was beslist de grootste ICT-innovatie voor ons advieskantoor. Het vergde een enorme tijdsinvestering. Al snel bestond de website uit honderden pagina’s. Het gebeurde destijds regelmatig, dat op al die pagina’s een kleine aanpassing moest worden verricht. Een geweldig moment was toen per post het eerste getekende, maar liefst negen pagina’s tellende afsluitformulier voor een autoverzekering arriveerde. Het bewijs dat je ook verzekeringen via internet kon verkopen!

2. Wat is de grootste uitdaging op dit moment als het gaat om ICT?

Wat we ook aan ICT ontwikkelen, het uitgangspunt is de klant. Klanten moeten ervan uit kunnen gaan dat alle producten op je website kwalitatief goed zijn, tegen concurrerende premies, en dat schades snel en accuraat worden afgehandeld. Geen ‘net-niet-dekkingen’, zoals het uitsluiten van ‘van buiten komende onheilen’ of een AOV met beperkte uitkeringsduur. Daarnaast moet door verregaande digitalisering alles 24/7 bereikbaar zijn. Het liefst in overzichtelijke klantdossiers, waarin eenvoudig schades en wijzigingen doorgegeven kunnen worden en nieuwe verzekeringen kunnen worden afgesloten. Pas dan kan een internet-TP het van het assurantiekantoor op de hoek winnen.

3. Moet je zelf een ICT-specialist zijn om digitale doorbraken te bereiken in het advieskantoor?

Het belangrijkste is dat je een duidelijke visie hebt en het vermogen deze vast te houden. Je moet kunnen denken in onbegrensde mogelijkheden. Natuurlijk moet je contacten hebben met ICT-specialisten die jouw ideeën kunnen uitwerken. De lijn die je hebt uitgestippeld moet je steeds zo dicht mogelijk benaderen. Wen er maar aan dat ICT-ontwikkelingen razendsnel gaan. Als je wat bedacht hebt, blijkt dit binnen een paar jaar achterhaald.

4. Wat zijn de belangrijkste punten waar men op moet letten bij de digitalisering van het kantoor?

Ontwikkel eerst een totaalvisie en werk daar naartoe. Het is verleidelijk steeds in nieuwe innovaties te stappen. Alle maatschappijen ontwikkelen extranetten en tools. Het implementeren van iedere innovatie kost tijd, geld en onderhoud. Als je een totaalvisie hebt, kom je er na verloop van tijd achter dat je keuzes moet maken. Ik heb heel wat systemen van maatschappijen en volmachtkantoren bestudeerd en tenslotte de keus gemaakt voor Voogd & Voogd. Niet dat de andere aanbieders slecht zijn, maar dit is een partij waar ik goede contacten mee heb en een visie waar ik het grotendeels mee eens ben.

5. In hoeverre omarm je of ben je bereid ICT te omarmen?

Na de eerste website in 2000,, heb ik in 2003 de beslissing genomen alleen nog verzekeringen aan te bieden via internet. Mensen die geen computer hadden, werden verwezen naar concullega’s. Ondanks het wegvallen van de voor het intermediair aantrekkelijke levensproducten, heb ik van deze beslissing nooit spijt gehad. ICT omarm ik volledig. Ik ben ervan overtuigd dat auto’s in de nabije toekomst geen CO2 meer uitstoten en computergestuurd rijden. Wil je nog eens ouderwets rijden, dan ga je naar het circuit in Zandvoort.

6. Waarom zal de adviseur altijd onmisbaar blijven als het gaat om persoonlijk financieel advies?

Ik betwijfel het. Digitalisering en ontwikkeling van kunstmatige intelligentie, maken het mogelijk computers in te zetten voor het nemen van beslissingen en het zelfstandig uitvoeren van taken. Er zullen wel mensen nodig zijn om deze processen aan te sturen en te bewaken. In mijn visie kan de computer voor 99 procent prima adviezen geven, maar zal er behoefte zijn aan mensen die zich kunnen inleven in de veranderde situatie van de klant. Bijvoorbeeld bij een huwelijk, een scheiding of het verlies van een naaste.

7. Beschrijf het ideale ICT-advieskantoor

Inventariseer persoonlijke omstandigheden en wensen van de klant. Deze gegevens worden verwerkt in een financieel planningsprogramma, waarin alle risico’s en toekomstscenario’s worden doorgerekend. De klant past wijzigingen in de persoonlijke situatie zelf digitaal aan. Alle wettelijke aanpassingen, rentewijzigingen, beleggingen worden steeds in het programma ingevoerd. De klant wordt periodiek gevraagd te controleren of de ingevoerde gegevens nog actueel zijn. Zijn er belangrijke veranderingen, dan volgt weer een persoonlijk advies.

(BRON: VVP)

Wat vindt u van dit artikel? Laat het ons weten

Reacties

Frank zegt: op 20-11-2017 om 19:06
Goed interview!