Navigatie Link overslaanHome » Nieuws » Verzekeraars steeds slimmer in het opsporen van fraudeurs

Verzekeraars steeds slimmer in het opsporen van fraudeurs

dinsdag 1 augustus 2017 - door Manon Sijm

Verzekeraars steeds slimmer in het opsporen van fraude

Verzekeringsmaatschappijen worden steeds beter in het ontmaskeren van fraudeurs. In 2016 hebben de maatschappijen in totaal 83 miljoen euro bespaard door het opsporen van verzekeringsfraudeurs. Dit is 4 miljoen euro meer dan het jaar ervoor. Hoe dit komt en wat de gevolgen zijn voor een verzekeringsfraudeur leest u in dit artikel.

Cijfers

Ruim 27.000 onderzoeken hebben er in 2016 toe geleid dat er 10.000 verzekeringsfraudeurs zijn ontmaskerd. In 2015 werden er ‘slechts’ 8.000 ontmaskerd en was 1 op de 3 onderzoeken succesvol. Maatschappijen worden steeds beter in het opsporen van oplichters, maar helaas lukt het nog steeds niet in alle gevallen. Huishoudens betalen ieder jaar tientallen euro’s meer premie doordat mensen onterecht schade claimen bij de verzekeraar. Opvallend is dat het aantal fraudeurs in de leeftijdscategorie 25 tot 35 jaar in 2016 is verdubbeld ten opzichte van het jaar ervoor. Gedacht wordt dat deze groep mensen op deze manier de kosten van hun vakantie terug willen verdienen.

Oorzaak verbeterde opsporing

Hoe het komt dat verzekeraars beter worden in het opsporen van fraude heeft voor een groot deel te maken met het uitwisselen van gegevens. Meer dan 16.000 mensen staan met hun persoonsgegevens op de zwarte lijst in een landelijke database. Op deze manier is het voor hen haast onmogelijk om opnieuw de fout in te gaan. Ook worden er steeds meer en betere onderzoeken uitgevoerd, waardoor de denk- en handelwijze van fraudeurs duidelijker wordt en het makkelijker is om ze vroegtijdig te herkennen. Zo werden in 2016 al ruim 5.500 mensen betrapt op fraude tijdens de aanvraag van een verzekering.

Gevolgen fraudeur

Sinds vorig jaar kunnen verzekeraars hun onderzoekskosten direct verhalen op de verzekerde, wanneer blijkt dat hij of zij de verzekeringsmaatschappij oplicht. De kosten van deze directe aansprakelijkheidsstelling zijn 532 euro en al meer dan 500 mensen hebben dit bedrag moeten betalen. Er wordt verwacht dat deze maatregel mensen ontmoedigt om fraude te plegen.

Verder kan een fraudeur voor maximaal 8 jaar in een landelijke database komen te staan. Het is dan (bijna) niet meer mogelijk om een verzekering af te sluiten bij een reguliere maatschappij. Toch moet ieder voertuig verplicht verzekerd zijn. Er zijn dan ook verzekeringsmaatschappijen die verzekeringen afsluiten speciaal voor hogere risico gevallen, maar de premies zijn bij deze maatschappijen 2 tot 3 keer zo hoog als bij een reguliere maatschappij. Uiteindelijk zal het de oplichters dus meer kosten dan dat het ze zou opbrengen.

Wat vindt u van dit artikel? Laat het ons weten!

Manon Sijm

Over Manon Sijm

Als enthousiaste jongeling is Manon een goede aanvulling voor het team van VerzekerVoordelig.nl. Manon is breed inzetbaar. Ze heeft namelijk een belangrijke rol binnen het team van de klantenservice maar weet ook veel over computers. Net als alle mensen binnen VerzekerVoordelig.nl probeert Manon u als klant van de juiste informatie over verzekeringen te voorzien. Lees verder

Reacties

Er zijn nog geen reacties