×
Klantenservice

Bereikbaar:
Maandag t / m vrijdag:
8.30-17.00 uur

Bel 0228-511211 Chat met ons Mail ons WhatsApp ons
VerzekerVoordelig maakt gebruik van cookies voor analysedoeleinden. Meer informatie vind u hier.

Door op "Accepteren" te klikken of gebuik te maken van onze website stemt u automatisch in met ons cookiebeleid.
Navigatie Link overslaanHome » Nieuws » Premies voor de fietsverzekeringen lopen niet parallel met landelijke diefstalcijfers

Premies voor de fietsverzekeringen lopen niet parallel met landelijke diefstalcijfers

zaterdag 27 september 2014 - door Ben Jansen Verplanke

fietsverzekering diefstal

In Harlingen worden gemiddeld meer fietsen gestolen dan in Amsterdam en als je in Bussum woont zou ik de fiets in de garage laten staan en lekker de auto pakken. Dat is een beetje het beeld wat ik krijg als ik het artikel over onlogische premies voor de fietsverzekering lees van de Consumentenbond. Tijd voor een korte weblog over dit onderwerp omdat ik denk dat in dit onderzoek (wat gedaan is door de Consumentengids) een grote inschattingsfout wordt gemaakt.

Voor de mensen die geen tijd of zin hebben om ook het artikel van de Consumentenbond te lezen, zal ik eerst een korte samenvatting geven.

"Een fietsverzekering met een looptijd van 3 jaar voor een fiets van € 750 kost in Amsterdam grofweg € 180,- terwijl je voor dezelfde fiets in Harlingen € 90,- kwijt bent. Verzekeraars geven als reden voor dit verschil dat ze het grotere diefstalrisico in Amsterdam willen indekken. Uit cijfers van het CBS blijkt dat in Amsterdam gemiddeld 9 fietsen per 1000 inwoners worden gestolen, in Harlingen is dit 9.3 fietsen op 1000 inwoners. Daarnaast zijn er uiteraard nog een aantal landelijke uitschieters, zoals in de gemeente Bussum. Hier worden gemiddeld 15.4 fietsen gestolen per 1000 inwoners. De premies voor de fietsverzekeringen lopen niet parallel met de landelijke diefstalcijfers."

Waarom dit niet klopt

De fietsdiefstalcijfers van het CBS zullen worden berekend uit het aantal aangiftes wat is gedaan van fietsen diefstal. Iemand in Harlingen of Bussum zal sneller naar de telefoon grijpen om aangifte te doen dan iemand in Amsterdam. Als mijn zwarte opoefiets tijdens spitsuur op het Rembrandtplein in Amsterdam wordt gestolen dan zou ik niet eens de moeite nemen om aangifte te doen. Als deze zelfde fiets bij de plaatselijke buurtsuper in Harlingen wordt gestolen, dan zou ik toch meer motivatie hebben om aangifte te doen.

Daarnaast rijdt bijna iedereen in Amsterdam op een barrel. Het percentage ‘nieuwe’ fietsen die in Amsterdam rond rijden ligt veel lager dan buiten de grote stad. Deze barrels worden in de meeste gevallen niet verzekerd en vaak zijn ze niet eens te verzekeren. Daarnaast zijn ze ook minder diefstalgevoelig dan nieuwe fietsen. Buiten de grote stad hebben veel meer mensen een goede fiets. Ik ben opgegroeid in West-Friesland. Daar had bijna iedereen die ik kende een redelijk nieuwe fiets (minder dan 5 jaar oud).

Conclusie

Als je met een fiets van € 750,- door Amsterdam rijdt is de kans dat deze gestolen wordt groter dan buiten de grote stad. Dat er minder diefstalmeldingen zijn komt grotendeels door het verschil in de bereidheid van mensen om hun fietsverdwijning te melden. Daarnaast is het percentage fietsen met een hoge dagwaarde buiten de grote stad veel hoger. Nieuwe fietsen zijn voor dieven veel aantrekkelijker.

Ben Jansen Verplanke

Over Ben Jansen Verplanke

Ben houdt zich binnen VerzekerVoordelig.nl met name bezig met het optimaliseren van de website. Als online marketeer en website optimizer probeert hij de website zo toegankelijk mogelijk te maken voor u als klant. Ben heeft daarnaast een grote interesse in financiële markten en helpt u graag verder met al uw vragen omtrent verzekeringen.

Reacties

Er zijn nog geen reacties