×
Klantenservice

Bereikbaar:
Maandag t / m vrijdag:
8.30-17.00 uur

Bel 0228-511211 Chat met ons Mail ons WhatsApp ons
VerzekerVoordelig maakt gebruik van cookies voor analysedoeleinden. Meer informatie vind u hier.

Door op "Accepteren" te klikken of gebuik te maken van onze website stemt u automatisch in met ons cookiebeleid.
Navigatie Link overslaanHome » Nieuws » Hoe kunt u schade als gevolg van een stroomstoring claimen?

Hoe kunt u schade als gevolg van een stroomstoring claimen?

zaterdag 4 maart 2017 - door Martine Kroezen

Hoe kunt u schade als gevolg van een stroomstoring claimen? Nederland heeft een behoorlijk betrouwbaar elektriciteitsnetwerk. Toch heeft de Nederlander gemiddeld eens in de drie jaar te maken met een langdurigere stroomstoring. Amsterdam en omgeving hebben in januari nog last gehad van een grote stroomstoring. Toen is wel gebleken hoe groot de gevolgen hiervan kunnen zijn. Meldkamers raakten korte tijd overbelast, treinen reden door het hele land niet en koelinstallaties werkten niet meer. Maar hoe kunt u de geleden schade, als gevolg van een stroomstoring, claimen?

Oorzaken en gevolgen van een Stroomstoring

Een stroomstoring kan onder andere ontstaan door een stroomonderbreking, werkzaamheden aan het elektriciteitsnet of een afwijkende spanning. Tevens kan het ontstaan door bijvoorbeeld een kabelbreuk bij graafwerkzaamheden of het springen van de stoppen in huis. De hinder die wordt ondervonden bij een stroomstoring is vaak erg vervelend, maar er kan ook wel degelijk materiële schade ontstaan. De schade die veruit het meest voorkomt, is het verlies van de inhoud van de vriezer of koelkast door bederven. 

Compensatieregeling

Bij langdurige stroomonderbreking is er een compensatieregeling vastgesteld. De netbeheerder moet u door deze regeling een financiële compensatie geven bij stroomstoringen die langer duren dan vier uur. De compensatie bij een storing van vier uur bedraagt €35,-. Elke vier uur dat deze stroomstoring langer duurt ontvangt u €20 euro extra. Als u dus bijvoorbeeld 19 uur zonder stroom heeft gezeten, heeft u recht op een compensatie van €35 + (3 x €20) = €95,- van de netbeheerder.


Als u recht heeft op een compensatie hoeft u deze niet zelf aan te vragen. Een compensatie wordt namelijk automatisch door de netbeheerder aan u uitbetaald. De compensatie moet niet beschouwd worden als een schadevergoeding maar meer als een tegemoetkoming voor het ongemak bij een storing.  

Schade claimen op uw inboedelverzekering

Het kan natuurlijk voorkomen dat u, als gevolg van een stroomstoring, wel echt schade lijdt. Het is vaak zeer moeilijk om deze schade te verhalen op de netbeheerder. Dikwijls maakt u meer kans bij de inboedelverzekeraar. Echter, het bedrag dat de inboedelverzekeraar vergoedt kan heel erg verschillen. Bij sommige verzekeraars kan geclaimd worden bij een stroomstoring vanaf 4 en bij andere verzekeraars pas vanaf 6 uur. De ene verzekeraar vergoedt tot een bedrag van €250,- maar er zijn ook verzekeraars die geen maximum bedrag hanteren. Of en welk bedrag u vergoed krijgt bij een stroomstoring, kunt u terugvinden in de polisvoorwaarden van uw inboedelverzekering.


Wat vindt u van dit artikel? Laat het ons weten!

Martine Kroezen

Over Martine Kroezen

Martine laat zich binnen VerzekerVoordelig.nl gelden als een nieuw talent op het gebied van verzekeringen. Met haar enthousiasme en multifunctionaliteit vervult zij een belangrijke rol binnen het team van de klantenservice. Net als alle andere mensen binnen VerzekerVoordelig.nl probeert Martine u als klant van de juiste informatie over verzekeringen te voorzien. Lees verder

Reacties

Er zijn nog geen reacties