×
Klantenservice

Bereikbaar:
Maandag t / m vrijdag:
8.30-17.00 uur

Bel 0228-511211 Chat met ons Mail ons WhatsApp ons
VerzekerVoordelig maakt gebruik van cookies voor analysedoeleinden. Meer informatie vind u hier.

Door op "Accepteren" te klikken of gebuik te maken van onze website stemt u automatisch in met ons cookiebeleid.
Navigatie Link overslaanHome » Nieuws » De schade-expert: Hoe werkt het?

De schade-expert: Hoe werkt het?

zaterdag 30 januari 2016 - door Stefan Bakker

De schades die u bij een verzekeraar claimt kunnen in omvang enorm variëren. Op het moment dat u uw telefoon of tablet thuis laat vallen en er een barst in het scherm ontstaat, kunt u deze schade claimen bij uw inboedelverzekeraar door het specifieke schadebedrag op te geven. Dit soort schades is een soort routinekwestie geworden voor verzekeraars waardoor zij sneller kunnen bepalen welk bedrag er uitgekeerd zal worden aan de verzekerde. Het schadebedrag neemt echter grotere vormen aan indien er bijvoorbeeld sprake is van lekkage of stormschade. Aan de hand van de polisvoorwaarden besluit de verzekeraar dan vaak om een schade-expert in te schakelen.
 

Wanneer wordt er een schade-expert ingeschakeld?

Het verschilt per verzekeraar wanneer ervoor wordt gekozen om een schade-expert in te schakelen. Als er sprake is van een relatief laag schadebedrag, dan zal er normaal gesproken geen expert worden ingeschakeld. Op dat moment wegen de kosten van de expert namelijk niet op tegen het schadebedrag. Betreft het echter een hoger schadebedrag, dan kiest de verzekeraar vaak voor zekerheid en besluit hij een expert in te schakelen om het exacte schadebedrag nader te bepalen. Bij een inboedel- en opstalverzekering wordt er vaak vanaf 750 euro standaard een schade-expert ingeschakeld. Bij een autoverzekering ligt dit bedrag vaak een stuk hoger.


Wat doet een schade-expert precies?

Meestal wordt er een schade-expert ingeschakeld op basis van het schadebedrag dat genoemd is in de polisvoorwaarden van de verzekering. Op dat moment komt de expert langs om het uiteindelijke schadebedrag vast te stellen. De expert onderzoekt de omvang en de oorzaak van de schade, alsmede de te nemen maatregelen. Daarnaast controleert de expert of u conform de polisvoorwaarden heeft gehandeld, bespreekt met u de mogelijkheden tot vergoeding en begeleidt u in het gehele schadetraject.


Wat doe ik als ik het niet eens ben met het opgegeven schadebedrag?

Bent u het niet eens met het schadebedrag en komt u er met de verzekeraar niet uit? Dan kunt u een zogenoemde contra-expertise laten uitvoeren. De contra-expert stelt, net zoals de reguliere schade-expert, een rapport op van de schade en zal de dialoog starten met de expert die de verzekeraar heeft ingeschakeld. In de polisvoorwaarden van uw verzekering kunt u vaak terugvinden of de kosten van de contra-expert door de verzekeraar worden betaalt. In het geval van woonhuisverzekeringen worden deze kosten normaal gesproken betaalt door de verzekeraar, zoals u ook kunt teruglezen in een eerder artikel over contra-expertise.


Contact met verzekeraar na een schade

Uiteraard kunt u de schade nog niet laten repareren voordat de expert langskomt. Wanneer u de schade al heeft laten repareren is het voor de expert namelijk niet meer mogelijk om de schade te beoordelen. Ook loopt u op dat moment het risico dat u helemaal geen vergoeding meer krijgt voor de schade. Neem na een dergelijke schade dus altijd contact op met uw verzekeraar of verzekeringsadviseur en zorg alvast voor voldoende bewijs door middel van een volledig ingevuld schadeformulier en foto’s van de schade. Er kan dan snel worden bepaald of er een schade-expert ingeschakeld moet worden.


Heeft u een verzekering afgesloten via VerzekerVoordelig.nl? Dan kunt u contact opnemen met ons en zullen wij de afhandeling voor u in gang zetten. Wilt een contra-expert inzetten? Dan kunt u dit eenvoudig telefonisch doorgeven aan onze klantenservice.


Wat vindt u van dit artikel? Laat het ons weten!


Stefan Bakker

Over Stefan Bakker

Als online marketeer is Stefan verantwoordelijk voor het uitdenken en uitvoeren van de online marketingstrategie binnen VerzekerVoordelig.nl. Stefan richt zich volledig op de optimalisatie van dienstverlening die wij als bedrijf aan klanten willen bieden. Net als alle mensen binnen VerzekerVoordelig.nl probeert Stefan u als klant van de juiste informatie over verzekeringen te voorzien.

Reacties

Paul zegt: op 4-12-2017 om 10:53
Hans, daar zijn inboedelwaardemeters voor. Standaard lijsten van allerlei verschillende producten met een andere afschrijvingspercentage. Hier vertellen ze je er meer over en via daar kun je ook gebruik maken van een dagwaarde generator. https://schadeoplossing.nl/dagwaarde-bepalen . Succes!
VerzekerVoordelig.nl zegt: op 25-10-2017 om 07:46
Beste Diego, In sommige gevallen is het inderdaad mogelijk dat de expert op afstand de waarde bepaald op basis van foto's etc.
Diego zegt: op 24-10-2017 om 20:45
Vraagje mag een schade expert op basis van foto’s het schade bedrag bepalen neem Toch aan dat hij toch altijd het voertuig gezien moet hebben
VerzekerVoordelig.nl zegt: op 17-2-2016 om 13:40
Wij hebben helaas geen inzicht in de polisvoorwaarden van uw verzekering. In de polisvoorwaarden staat nl. vermeld hoe een eventuele uitkering berekend wordt. Dit verschilt per maatschappij en soort inboedel. De soort schade (waterschade of brandschade) maakt daarbij niet uit.
hans zegt: op 17-2-2016 om 10:56
hallo, pasgeleden een gevalletje waterschade gehad door cv ketel. hierdoor waren lederen damestassen en slaapzakken doordrengt met water en beschimmeld.nu zegt de verzekering alles wat ouder is dan 4 jaar krijgt u 10% van de opgegeven waarde. wat nu als mijn huis afbrand. verzekerd voor € 100.000 , zegt men dan ook ja dat bankstel van €10.000 dat is oude dan 4 jaar dus 10% waard. uw breedbeeld televisie van €4000 is ook net ouder dan 4 jaar dus ook 10%. of werkt het bij brand anders dan bij een gewone schade???? in afwachting van uw reactie vr. gr. Hans