×
Klantenservice

Bereikbaar:
Maandag t / m vrijdag:
8.30-17.00 uur

Bel 0228-511211 Chat met ons Mail ons WhatsApp ons
VerzekerVoordelig maakt gebruik van cookies voor analysedoeleinden. Meer informatie vind u hier.

Door op "Accepteren" te klikken of gebuik te maken van onze website stemt u automatisch in met ons cookiebeleid.
Navigatie Link overslaanHome » Nieuws » De 4 meest gestelde vragen bij VerzekerVoordelig.nl

De 4 meest gestelde vragen bij VerzekerVoordelig.nl

zaterdag 23 mei 2015 - door Machteld Jansen Verplanke

Het afsluiten en hebben van een verzekering kan verschillende vragen oproepen. Op onze website vindt u onder de meest gestelde vragen per verzekering in veel gevallen een antwoord. In deze blog worden de vier meest gestelde vragen bij VerzekerVoordelig.nl onder de loep genomen, te noemen; 1) hoe geef ik een wijziging door?, 2) hoe kan ik een schade melden?, 3) hoe zeg ik mijn verzekering op?, en 4) wat zijn schadevrije jaren en hoe werkt het?

1. Hoe geef ik een wijziging door?

Op uw lopende verzekering kunt u diverse wijzigingen doorgeven om uw polis up-to-date te houden. Denk hierbij aan het doorgeven van een adreswijziging, het wijzigen van de regelmatige bestuurder of een wijziging van het verzekerd object. Het is van belang dat wij een schriftelijke bevestiging hebben van de gewenste wijzigingen op uw polis. Dit geeft ons en uzelf de zekerheid dat de wijziging correct wordt doorgevoerd.

Voor specifieke vragen kunt u uiteraard altijd telefonisch contact opnemen met onze klantenservice. Bij de wijziging van een verzekerd object (bv. een bij een boot) is het in sommige gevallen aan te raden direct telefonisch contact op te nemen met onze klantenservice om de eventueel gewijzigde premie en voorwaarden door te nemen. Op dat moment kunt u direct aangeven of u akkoord bent met de nieuwe premie (en voorwaarden) en kunnen er geen misverstanden ontstaan.

2. De verzekering opzeggen door verkoop of de verzekering opschorten, hoe doe ik dat?

U kunt via onze website zowel een verzoek tot beeindiging als schorsing van uw lopende verzekering indienen.

Verkoop van het voertuig

Bij verkoop van een voertuig met kenteken dient u een vrijwaringsbewijs te ontvangen. Een vrijwaringsbewijs is een document dat dient als bewijs dat het kenteken van een voertuig niet meer op uw naam staat. Op het moment dat de tenaamstelling van een kenteken nog niet is overgeschreven op een nieuwe eigenaar, bent u nog steeds verantwoordelijk voor het betalen van diverse verplichtingen zoals de verzekering. Daarom is het belangrijk dat u er altijd voor zorgt dat u een vrijwaringsbewijs ontvangt na de verkoop van het voertuig.

Dit vrijwaringsbewijs hebben wij uiteindelijk ook nodig om uw verzekering op te zeggen. Hiermee geeft u een bewijs af dat het kenteken niet meer op uw naam staat. Dit toont aan dat uw verzekeringsplicht op het betreffende voertuig vervalt.

Het opzeggen van uw verzekering en het uploaden van uw vrijwaringsbewijs gaat gemakkelijk en snel via onze website. Uw verzoek tot beëindiging zal over het algemeen binnen één werkdag worden verwerkt. Daarnaast heeft u de optie om het vrijwaringsbewijs in te scannen en te mailen naar ons gebruikelijke e-mailadres. Ten slotte kunt u er natuurlijk ook voor kiezen om (een kopie van) het vrijwaringsbewijs per post naar ons op te sturen. Vergeet niet om zowel in een e-mail als bijgevoegde brief per post uw gegevens te vermelden zodat wij u kunnen terugvinden in ons klantenbestand.

Schorsen van het kenteken

Dezelfde methode wordt gehanteerd bij het schorsen van uw verzekering. Indien het kenteken van een voertuig is geschorst, is de eigenaar niet langer verplicht om het voertuig verzekerd te hebben. Op dat moment vervalt ook de APK keuring en hoeft er geen wegenbelasting betaald te worden. Het voertuig mag zich op dat moment niet op de openbare weg bevinden, ook niet in het buitenland.

U kunt uw kenteken schorsen bij het postkantoor of op de website van het RDW. De schorsing gaat in op het moment van aanvraag en vervalt na een jaar. Deze periode kan hierna eventueel nog worden verlengd. Op deze manier kunt u motorrijtuigenbelasting, verzekeringen en dergelijke voor een jaar schorsen.

Om uw verzekering te schorsen dienen wij een bewijs te ontvangen van de schorsing van uw kenteken, een zogenoemd schorsingsbewijs. Dit schorsingsbewijs kunt u, net als het vrijwaringsbewijs, uploaden via onze website. Wanneer u klikt op ‘Ik wil een wijziging doorgeven’ op de klantenservice pagina, kunt u kiezen voor het schorsen van uw verzekering. Na het uploaden van uw schorsingsbewijs van het invullen van de opgevraagde gegevens, zal uw aanvraag vrijwel altijd binnen één dag worden verwerkt.
 

3. Ik heb schade, wat moet ik doen?

Schade is erg vervelend, maar kan natuurlijk iedereen overkomen. Gelukkig heeft u de mogelijkheid om uzelf te verzekeren en de schade te claimen. U doet er goed aan om uw schade zo snel mogelijk te melden bij ons. Des te langer u wacht met uw schademelding, des te meer risico u loopt dat de verzekeraar het schadebedrag niet meer kan uitkeren.

Om een schade te melden, dient u alle mogelijke relevante bewijsstukken op te sturen naar ons. Indien er getuigen zijn, kunt u een getekende getuigenverklaring bij hen opvragen. Bij diefstal in het buitenland zult u een melding moeten maken bij de plaatselijke politie waarbij u een proces-verbaal zult ontvangen. Dit originele proces-verbaal kunt u meesturen met de schademelding via onze website. Op onze website kunt u terecht voor het uploaden van een schadeformulier en een overzicht van alle benodigde schadedocumenten voor het indienen van een schade. Voor meer informatie over het invullen van een schadeformulier, lees de blog van Maaike.

Bij grote schades wordt er een schade expert ingezet. Het is dan van belang dat er niks wordt gerepareerd of herstelt voor de expertise heeft plaatsgevonden. Deze schade expert zal uiteindelijk via VerzekerVoordelig.nl worden ingeschakeld.

4. Wat zijn schadevrije jaren en hoe werkt het?

Op een voertuig of vaartuig kunt u schadevrije jaren opbouwen. Hoe meer jaren u schadevrij rijdt of vaart, des te meer korting u ontvangt op uw premie. Zodra uw verzekering is beëindigd, ontvangt u een royementsverklaring van uw vorige verzekeraar. Hierin kunt u het aantal opgebouwde schadevrije jaren terugvinden. Niet bij iedere verzekeraar bouwt u schadevrije jaren op.

Wanneer u een nieuwe verzekering aanvraagt is het belangrijk dat u uw schadevrije jaren kunt aantonen.  Dit kunt u doen via een royementsverklaring, leaseverklaring of werkgeversverklaring. Ook worden uw schadevrije jaren van bepaalde verzekeringen bijgehouden in specifieke registers, zoals Roy-data. In deze registers kunnen verzekeraars automatisch terugvinden hoeveel schadevrije jaren u heeft opgebouwd.

Let wel, schadevrije jaren kunnen slechts voor één lopende verzekering worden gebruikt! Voor een volgende verzekering kunnen deze schadevrije jaren dus niet meer worden gebruikt.

Wat vindt u van dit artikel? Laat het ons weten!

Machteld als schrijver

Over Machteld Jansen Verplanke

Machteld houdt zich voornamelijk bezig met ondersteunend werk binnen de klantenservice bij VerzekerVoordelig.nl. Als enthousiaste jongeling bekommert Machteld zich met name op het op orde brengen van papierwerk. Net als alle mensen binnen VerzekerVoordelig.nl probeert Machteld u als klant van de juiste informatie over verzekeringen te voorzien.

Reacties

Er zijn nog geen reacties