×
Klantenservice

Bereikbaar:
Maandag t / m vrijdag:
8.30-17.00 uur

Bel 0228-511211 Chat met ons Mail ons WhatsApp ons
VerzekerVoordelig maakt gebruik van cookies voor analysedoeleinden. Meer informatie vind u hier.

Door op "Accepteren" te klikken of gebuik te maken van onze website stemt u automatisch in met ons cookiebeleid.
Navigatie Link overslaanHome » Nieuws » 4 verbeterpunten op de hypotheek

4 verbeterpunten op de hypotheek

zaterdag 15 augustus 2015 - door Klaas Kroezen sr.

4 verbeterpunten op de hypotheekDe hypotheeklasten voor het eigen huis zijn in de crisisperiode regelmatig onderwerp van discussie. Mensen konden door ontslag of andere redenen hun hypotheek niet meer betalen. Als mensen uit huis gezet moeten worden zijn er twee verliezers, de klant en de geldverstrekker. Er zijn daarom heel wat verbeterpunten mogelijk.


#1 Rentemiddeling

De hypotheekrente is zeer laag. Mensen die een veel hogere rente betalen hebben de mogelijkheid om hun hypotheeklasten langjarig te verlagen. Als je de hypotheek stopt voor de afgesproken einddatum moet je een boete betalen omdat de bank rente-inkomsten mist. Veel mensen kunnen deze boete niet betalen.


Rentemiddeling waarbij de te betalen boete wordt toegevoegd als opslag aan de nieuw af te spreken rente is dan een oplossing.  Slechts enkele hypotheekverstrekkers bieden deze mogelijkheid. Veel huiseigenaren worden dus uitgesloten van de mogelijkheden om hun maandlasten langdurig te verlagen. Op initiatief van de Vereniging Eigen Huis gaat Minister Dijsselbloem de hypotheekverstrekkers vragen om rentemiddeling aan te bieden.  


#2 Boeteberekening 

Het uitgangspunt van de boeteberekening kan vele duizenden euro’s schelen. Heb je een tienjarige hypotheek afgesloten en loopt dat contract nog twee jaar door? Dan kan de bank bij een boeteberekening uitgaan van de nu geldende renteperiode van twee of van tien jaar. De rente voor tien jaar is hoger dan de rente voor twee jaar en daardoor een lagere boete. Veel geldverstrekkers hanteren de rente die voor hen het meest voordelig is. De wetgever zou hiervoor vaste regels moeten stellen.


#3 Hoogte hypotheekrente bij verlening en nieuwe klanten

Sinds 2013 is het bij wet verboden om bij verlenging van een bestaande hypotheek een hogere rente te berekenen dan de rente die doorgespeeld wordt aan nieuwe klanten. Hypotheekverstrekkers haalden met bepaalde actietarieven nieuwe klanten binnen die vervolgens bij het verlengen te veel moesten betalen. De wetgever heeft hiervoor een stokje gestoken. Onlangs heeft de AFM echter nog een aantal geldverstrekkers moeten aanspreken op het overtreden van deze wet.


#4 Te hoge hypotheekrente bij verlenging

De hoogte van de hypotheekrente is afhankelijk van de zekerheid die de geldverstrekker krijgt. Is de hypotheek lager dan 67% van de waarde van het onderpand? Dan loopt de geldverstrekker een lager risico dan dat er een hypotheek nodig is van 100 %. Dit wordt vertaald in het rentepercentage. U krijgt een renteopslag > 67%, boven 89% en een top hypotheek > 100%. Hoe meer u nodig hebt, hoe hoger het percentage.


Een opgebouwde waarde in een spaardepot of een spaarpolis die verpand is aan de hypotheekverstrekker verlaagt het risico van de hypotheekverstrekker. Volgens een inventarisering van de Vereniging Eigen Huis wordt bij een verlenging hiermee vaak geen rekening gehouden en betaalt de klant de rente die bij een hoger risico hoort.


In alle gevallen staat het niet vast dat een renteverlaging voordeliger is voor de klanten. De geldverstrekkers zouden pro-actief hun klanten moeten voorlichten met een duidelijk overzicht hoe een advies tot stand komt. Een lagere last voor de klant, dus dat het zekerder is dat de klant de last kan betalen, is ook het belang van de geldverstrekker.


Klaas Kroezen


Wat vindt u van dit artikel? Laat het ons weten!


Klaas Kroezen

Over Klaas Kroezen

Sinds de oprichting van VerzekerVoordelig.nl in 1991 is onze algemeen directeur Klaas Kroezen zeer betrokken geweest bij het bedrijf. Klaas zorgt voor een streven binnen VerzekerVoordelig.nl dat gericht is op maximale service naar u als klant. Daarnaast houdt hij u graag op de hoogte van actuele onderwerpen omtrent verzekeringen. Lees verder

Reacties

Er zijn nog geen reacties