Uw vliegtuig vliegt niet, wat te doen?

Laatst dreigden Transavia piloten te gaan staken. Stel nou dat het uw vliegtuig was die aan de grond bleef staan. Wat dan te doen?

Wat te doen als uw vlucht geannuleerd wordt:

Allereerst moet u contact opnemen met uw reisorganisatie. Bij Thomas Cook is het bijvoorbeeld zo, dat wanneer u niet terug naar huis kunt, er gratis een vervangende accomodatie wordt geregeld. Er wordt doorgaans ook gezocht naar vervangend vervoer, wat meestal wel een stuk moeilijker is. U zou in ieder geval ter plaatse geen extra kosten moeten hoeven maken.

Wanneer u een losse vlucht geboekt heeft en van uw vakantieadres niet terug naar huis kunt wegens annulering, kunt u contact opnemen met de vliegmaatschappij. Zij zijn verantwoordelijk voor het regelen van een andere vlucht. Tijdens de wachttijd op het vliegveld heeft u recht op eten en drinken. Lukt het niet dezelfde dag, dan heeft u recht op een betaalde overnachting in een hotel en vervoer daarnaar toe. Ook heeft u recht op twee betaalde telefoongesprekken, faxen of emails om mensen in te lichten over uw vertraging.

Heeft u hier allemaal geen zin in, dan kunt u ook uw geld van de geannuleerde vlucht terugeisen. Met dit geld kunt u zelf een alternatieve vlucht naar huis regelen. Het eisen van uw geld kan trouwens niet alleen na annulering, maar ook na meer als 5 uur vertraging van uw vlucht.

Heb ik recht op een schadevergoeding?

Als uw vlucht wordt omgeboekt tot een andere vlucht waarvan de tijden niet meer overeenkomen met uw oorspronkelijk vliegtijden, kunt u volgens Europese regels aanspraak maken op een compensatie van enkele honderden euro’s. Dit is afhankelijk van de bestemming en de vertraging. Bij vluchten naar gebieden rond de Middellandse Zee kunnen deze bedragen al snel rond de 400 euro liggen.

Kijkt u ook op de website van de Europese Commissie voor de officiele regels en het klachtenformulier.

Het binnenhalen van de vergoeding is helaas nogal ingewikkeld. Hij wordt onder andere niet betaald, als de maatschappij niets aan de problemen kon doen. Oftewel, als sprake was van ‘overmacht’. Luchtvaartmaatschappijen kunnen dit makkelijk volhouden, consumenten kunnen het moeilijk controleren. Ook proberen maatschappijen een annulering soms voor te stellen als een vertraging, waarvoor geen compensatie verschuldigd is.

Hoe kan ik die schadevergoeding dan wel binnenhalen?

Heeft u een pakketreis geboekt, informeert u dan eerst bij de touroperator of uw reisbureau. Betalen die geen schade uit, dan kunt u een claim bij de luchtvaartmaatschappij indienen.

Bedrijven als EUclaim en AviaClaim nemen klachten tegen luchtvaartmaatschappijen over van consumenten. Dat doen zij gratis, maar als de claim tot een schadevergoeding leidt, vragen zij een aandeel van rond de 20 procent.

Als u een rechtsbijstandverzekering hebt, kan ook die voor u een claim indienen. Dat heeft als voordeel dat niet de commissie hoeft te betalen die claimbedrijven hanteren. Bovendien kan een rechtbijstandverzekering ook helpen bij het claimen van eventuele andere schade, die in principe bovenop de compensatie van de EU kan komen.

Heb ik nog iets aan mijn reisverzekering?

Kosten die u moet maken wegens een vertraging kunt u mogelijk verhalen op de reis- of annuleringsverzekering. Dit geldt in de meeste gevallen echter alleen voor vertraging op de heenreis, en niet op de terugreis.

U moet hier uw polis op na slaan. Als iets van de reisorganisatie of vliegmaatschappij krijgt, wordt dit volgens de polisvoowaarden meestal afgetrokken van de uitkering.

Bereken direct de premie van uw doorlopende reisverzekering!